Malajsie: Borneo – Kota Kinabalu, zoo, pláž a mořské plody

(80. den)

Třetí den na Borneu bude ve znamení zvířátek. Objevili jsme zoologickou, teda Wildlife Park, správně řečeno. Chystáme se poznat bornejskou faunu a floru, kterou bychom jinak potkali ve zdejším deštném pralese. A pak máme v plánu jednu pláž nedaleko letiště a večer vyhlášené mořské plody ve městě.

Borneo: Lok Kawi Wildlife Park

Do Wildlife Parku to máme asi 20 kilometrů, takže si hned po snídani objednáme řidiče Ubera. Je skvělé, jak to funguje, řidič čeká hezky před hotelem a jedemee. Půl hodinky cesty a vystupujeme před bránou parku. Pro jistotu se ozbrojím repelentem. Vstupné platíme 20 RM (ani ne 120 Kč), což mi na zoo nepřijde moc. Obdržíme plánek s mapkou. Park se skládá ze dvou částí, zoologická a botanická zahrada.

Procházíme kolem ptačích voliér s ukřičenými pávi a pestrobarevnými papoušky a dalšími některými mluvícími opeřenci, mají tu i zoborožce, toho známe už z Bird parku v Kuala Lumpur. Dále na nás čeká velký výběh s bazénky pro šestičlennou partu slonů. Máme štěstí, zrovna bude probíhat jejich krmení. Pan ošetřovatel nebo chovatel nám dá každému jednu mrkev a házíme je směrem k těm velikánům. Ti hned přiběhnou, dospěláci i mláďata, a už si ji za pomoci chobotu cpou do tlamy. Pro ně to musí být jen jednohubka, co je polechtá v žaludku. Ale vypadají spokojeně.

Zologanou se ubíráme dál, kolem osamoceného trochu pošahaného pštrosa v bahně až k mým neoblíbeným plazům. Matěj se nadšeně vrhne k expozici s našimi známými varany. Hezky tam spolu skotačí a jsou aktivnější než ti zlenivělí, co jsme zažili na Komodu. Paní kobru s dalšími plazími kamarády vynechávám a raději mrknu na želví skupinku opodál.

Borneo: Lok Kawi Wildlife Park – zvířata a show

Za malou chvíli zrovna začíná zvířecí show v Amfiteátru. Raději od ní nic nečekáme, ale jsme zvědaví a jdeme se usadit. Nakonec jsme rádi, show je vydařená. Chlapík nám představuje medvědí kočičku (tzv. Bearcat),leze před námi po laně a my zíráme, medvědokočku jsme nikdy neviděli. Pak pár kousků s chytrýma papouškama a nakonec přijde i python neboli krajta (ajta krajta). Se zavřenýma očima si hadí show docela užívám, haha, ale krve by se ve mně nedořezal. Nakonec máme i tu skvělou možnost jít si hadího fešáka pohladit, Matěj už běží 🙂

Po představení procházíme ptačím světem, kde jsme najednou jako v džungli a ptáci lítají kolem nás, je tady s námi i kýčovitý zoborožec a něco jako pelikán a podle zpěvu spousta dalších ptáků a ptáčků.

Opatrně, aby žádný vrabčák nefrnknul, vylezeme ven a chystáme se k šelmám. Ehm, šelmám… tedy jdeme pozdravit jednoho znuděného tygra, leží si tam u stromu a sem tam zívne. Větší sranda je u orangutanů (bornejských), ti blbnou ve výšce na kmenech, jeden druhému dává pytel na hlavu a vypadá to, že se hodně bavěj. Další zase pospává v síťovce, prostě pohodinda. V současnosti se popisují dva druhy, orangutan bornejský a orangutan sumaterský, oba jsou kriticky ohroženým druhem.

Dalším vtipným primátem je Kahau nosatý, žijící výhradně v deštném pralese na ostrově Borneo. Zajímavý je jejich nos ve tvaru okurky a dlouhý ocas. Nosáči spolu blbnou a perou se o potravu, je jich tady celá tlupa.

Borneo: Lok Kawi Wildlife Park – botanická zahrada

Přes parohaté krávy, teď nevím jak se jim říká, dojdeme až do botanické. Zdá se, že se jedná o kus pralesa, kde jen vytvořili cestičky a hle je z toho botanická zahrada. Docela se zapotíme, je to pořád po schodech do kopce. A za zvuku džungle obejdeme celý okruh, jsme tu úplně sami, rodinkám s dětma se sem asi nechtělo. Škoda, neobjevili jsme tu květinu s nejtěžšími květy na světě (Raflézie), na ni můžete narazit právě v přírodě na Borneu. Ten květ může vážit prý až 10 kg. Ale i tak parádní kytičky a máme to náhradu za deštný prales, do kterého se nejspíš nedostaneme.

V zoologické se nachází i mrtě dalších zvířecích druhů, co jsem nejsem schopna pojmenovat. Pokud jste v Kota Kinabalu, stojí to tu určitě za návštěvu.

Borneo: Pláž Tanjung Aru

Z Wildlife Parku už to není daleko na doporučovanou pláž Tanjung Aru, kousek nad letištěm. Uberem se necháme dovést na dané místo a jsme nadšeni z obrovské venkovní jídelny s hromadou vystaveného ovoce. Jinak nenáročná, ale v tom vedru zabíjející procházka po zologandě nás vyčerpala. Matěj si objednává tříbarevné smoothie z avokáda, manga a dragonfruitu, já avokádovo-čokoládové. No a tradiční nudle Mie goreng a kuře sweet and sour, to by nám šlo.

Vyřízení ze zvířátek a z vydatného oběda se jdeme krátce projít po pláži Tanjung Aru. Příjemná pláž s jemňoučkým pískem a malými vlnkami, ale není vidět na dno. Je podezřelé, že se nikdo nekoupe ani nesluní. No jdeme to promyslet do stínu altánku u moře, dáme si hodinový odpočinek. Matěj jde prozkoumat vody Jihočínského moře a plave pryč od otravných medůz. Já si cachtám nožky a čerpám energii ze slunce.

U pláže se nachází moc hezký park s dětským hřištěm a palmami kolem. Zase nikdo nikde, divíme se… Ale je pravda, že pláž Tanjung Aru je známá hlavně svými úžasnými západy slunce, takže se sem lidi sjíždí až navečer. Do západy nevydržíme, ten bude až za dvě hodiny, jdeme se projít ještě do městského parku.

Kota Kinabalu – Perdana Park

Městský Perdana park působí velice udržovaně a nově, obsáhlé dětské hřiště, několik restaurací se zahrádkou, běžecká dráha, posilovací stroje a několik pobíhajících Číňanů. První si všimneme jezera uprostřed parku a na něm sedících několik desítek bílých ptáků. Z repráků kolem hraje hudba a vodotrysk vedle chrlí pravidelně vodu skoro do rytmu. Je možnost načerpat si bezplatně pitnou vodu. Tam jak sedí ti ptáci, je umístěna fontána, kde se koná každý večer od 19 do 21 hod. večerní hudební show. Takže se sem vydáme určitě ještě jiný den, abychom ji taky stihli.

Welcome seafood restaurant – jdeme na mořské potvory

Po návratu na hotel jdeme na náš nový pokojík. Přestěhovali nás o dva pokoje vedle, když jsme si prodloužili ubytování na další dny. Dáme rychlou sprchu a chystáme se za dalším poznáním zvířátek, tentokrát v podobě mořských plodů na talíři 🙂 Už dva řidiči Uberu nám dávali doporučení na místo, kam chodí jíst i místní, restaurace s názvem Welcome seafood. Je asi 5 minut od našeho hotelu u obchodního centra.

Při příchodu nás číšníci vítají a zvou ke stolu, dostaneme číslo, se kterým si jdeme objednat k pultíku, kde mají vystavené všechny ty potvůrky – kraby, krevety, ryby, šneky a další mršky. Smutné je, že je tam vidíte i živé. Nejspíš si můžete i ukázat, jakého jedince si přejete uvařit. To ale neuděláme a objednáváme si dle tabulové nabídky. Jedny tygří krevety na česneku pro dva a chilli kraba se zeleninou a rýží a k tomu podivný sladko-kyselý nápoj žluté barvy.

Společně s krabem donesou louskáček na ořechy (nebo na kraby?). Za malou chvíli zjistíme, že na tvrdou schránku kraba je opravdu potřeba. S krabem i krevetama se pereme asi hodinu, s upatlanýma rukama, pusou a stolem, platíme a odcházíme. Jídlo bylo moc dobré, ale ta práce s tím. Doporučuji pro milovníky mořských plodů, nedoporučuji pro velké hladovce 😀